Η
ΑΦΟΡΜΗ
Με αφορμή τις δηλώσεις του
πασίγνωστου ηθοποιού George
Clooney
σχετικά με την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στην γενέτειρά τους, την
Ελλάδα, αποφάσισα να αναφερθώ σ’ αυτό το κομμάτι της ιστορίας μας : την
κατακρεούργηση του Παρθενώνα, την απογύμνωσή του από τον λόρδο Έλγιν και το
διαχρονικό αίτημα της επιστροφής των κλεμμένων πίσω στην πατρίδα μας.
Προκειμένου να αποφύγουμε την
ημιμάθεια και τον χαρακτηρισμό των ‘’ανιστόρητων’’, όπως αποκάλεσε ο κ.John Whittingdale πρώην μέλος του αγγλικού
κοινοβουλίου τον George
Clooney καθώς δεν γνώριζε για την ‘’νόμιμη εξουσιοδότηση’’ που είχε
παραχωρήσει ο ‘’λόρδος’’ στο Βρετανικό Μουσείο πάνω στα μάρμαρα, θα ήταν καλό
να ερευνήσουμε τις απαρχές της ιστορίας αυτής.
Η
ΙΣΤΟΡΙΑ
Όλα ξεκίνησαν το 1799 όταν ο
Άγγλος πρέσβης της Οθωμανικής αυτοκρατορίας λόρδος και κόμης Τόμας Μπρους Έλγιν
ζήτησε την αποκαθήλωση γλυπτών από τον Παρθενώνα προκειμένου να γίνουν
μετρήσεις και πιστά αντίγραφα. Οι Τούρκοι αγνοώντας την σπουδαιότητα αυτού του
μνημείου το επέτρεψαν και δεν αντέδρασαν όταν ο Έλγιν προέβη στην αυθαίρετη
φυγάδευσή τους στην Αγγλία. Βλέπετε η Βρετανική <<ελίτ>> πίστευε
ότι οι ελληνικές αρχαιότητες αποτελούσαν την υψηλότερη έκφραση τέχνης και
πολιτισμού και ότι φέρνοντας αντίγραφά τους στην Αγγλία θα μπορούσαν να τα
χρησιμοποιήσουν για να εμπνεύσουν τις μάζες και να ανεβάσουν το καλλιτεχνικό
επίπεδο της βρετανικής κοινωνίας. Τα βέβηλα χέρια του Έλγιν ακούμπησαν το
λαμπρό αυτό οικοδόμημα για να το κατακερματίσουν αφαιρώντας το μισό της
γλυπτικής του διακόσμησης που είχε διασωθεί από την αρχαιότητα. Τόνοι μαρμάρων
μεταφέρθηκαν στην έπαυλη του εν λόγω ‘’κυρίου’’ ενώ άλλοι τόσοι καταστράφηκαν
από τον ίδιο και τους βοηθούς του από απροσεξία, άγνοια διαχείρισης του υλικού
ή από επιλογή. Όμως η επιστροφή του στην Αγγλία απείχε πολύ από τον θρίαμβο που
φαντάστηκε. Ήδη οι σύγχρονοί του τον αποκάλεσαν ‘’συλητή’’ και ‘’βάνδαλο’’ και
φτωχός καθώς απέμεινε πούλησε τα μάρμαρα στην βρετανική κυβέρνηση. Σε αυτό το
χαρτί λοιπόν της αγοραπωλησίας αναφέρεται το βρετανικό μουσείο όταν ισχυρίζεται
ότι τα μάρμαρα του ανήκουν δικαιωματικά. Με αυτό το χαρτί αγόρασαν ‘’νόμιμα’’
τα γλυπτά του <<ευγενέστερου συμβόλου τελειότητας>> όπως αποκαλεί
τον Παρθενώνα η αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη έναντι 35.000 λιρών.
ΣΗΜΕΡΑ
Τα παραπάνω γεγονότα συνέβησαν
περίπου 200 χρόνια πρωτύτερα. Από τότε τι έχουμε κάνει ως λαός για να τα
διεκδικήσουμε ενεργά; Τι πίεση ασκήσαμε; Πέρσι επισκεφτήκαμε με το γυμνάσιο το
Μουσείο της Ακρόπολης. Υπήρχαν αίθουσες
στις οποίες νιώσαμε συγκλονισμένοι , εκθέματα μπροστά στα οποία μείναμε με το
στόμα ανοιχτό και άλλες αίθουσες που ντρεπόμασταν να κοιτάξουμε γιατί ήταν
άδειες. Έλειπαν τα γλυπτά. Μόνο εκμαγεία από ασβέστη υπήρχαν και ντράπηκα.
Ντράπηκα γιατί είμαι Ελληνίδα και κάθομαι αμέτοχη. Και θύμωσα. Θύμωσα γιατί
κάθομαι με τα χέρια σταυρωμένα. Πόσοι από εμάς πήραν ενεργό δράση; Πόσοι έχουν
κινητοποιηθεί ώστε να επηρεάσουν την κοινή γνώμη; Πριν λίγο καρό μια Ελληνίδα
έβγαλε μια ελληνική σημαία μέσα στο βρετανικό μουσείο και φωτογραφήθηκε και
όλος ο κόσμος που ήταν παρών υποκλίθηκε μπροστά στην γαλανόλευκη…. Πόσο απλή η πράξη της και πόσο θορυβώδης.
Εκκωφαντική θα έλεγα, γιατί την έκανε με την ψυχή της. Γιατί αγνόησε την λογική
και άκουσε την καρδιά της. Για τέτοιες πράξεις μιλάω, για ενεργό συμμετοχή .
ΟΙ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Πρώτα απ’ όλα να πάψουμε να τα
αποκαλούμε ελγίνεια. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥ ΕΛΓΙΝ! Γιατί να δίνουμε τόση αξία στο όνομά
του; Επίσης, υπάρχουν στο διαδίκτυο διευθύνσεις που μαζεύουν υπογραφές για την
επιστροφή τους. Δεν ξέρω αν 2 ή 3 εκατομμύρια υπογραφές θα φέρουν την αλλαγή
πάντως η ευαισθητοποίηση θα την φέρει και σε αυτήν πρέπει να στοχεύσουμε.
Ενημέρωση και διαμόρφωση άποψης. Πρέπει να γνωρίζουμε, αλλιώς πως θα τα
υπερασπιστούμε; Καθώς μεγαλώνουμε γινόμαστε κι εμείς συνυπεύθυνοι…
Νομίζω ότι ήρθε η στιγμή να
αλλάξουμε την συνεχή στάση παθητικότητας στην οποία εμμένουμε τόσα χρόνια. Οι δηλώσεις
των Σαξόνων φίλων μας -κάθε άλλο παρά φιλικές- με ανήκουστο θράσος και ειρωνεία αμφισβητούν
την νοημοσύνη μας και δεν διστάζουν να μας προσβάλλουν διαρκώς είτε
προτείνοντάς μας να μας τα δανείσουν για λίγες μέρες (!) και κυρίως κρατώντας
τα στην χώρα τους παραβλέποντας το ηθικό και το δίκαιο. Και κάπως έτσι φτάνουμε
στο 2014. Ξένοι ηθοποιοί ζητούν την επανένωση του μνημείου και Έλληνες πολίτες
αγνοούν την ύπαρξη τους. Η άγνοια και η απαξίωση του παρελθόντος είναι η αρχή
του τέλους. Ας μην το αφήσουμε έτσι. Ας αντιδράσουμε. Ας κάνουμε εμείς την
αρχή. Άλλωστε όπως είπε και ο Ν. Καζαντζάκης <<Ό,τι δεν συνέβη είναι ό,
τι δεν ποθήσαμε αρκετά>>. Τα γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα. ΕΠΙΣΤΡΕΨΤΕ
ΤΑ….
Κόρακα Λυδία
Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ
Πηγές:
Ενέργειες για ευαισθητοποίηση:
Την αφίσα φιλοτέχνησαν οι μαθητές της Β΄Λυκείου Αλεξανδρόπουλος Χρήστος και Χατζηανδρέου Μαρία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου