Προτάσεις για την Αντιμετώπισή της από το συνήγορο του Παιδιού
Ο Συνήγορος του Παιδιού, κατά τη διάρκεια των επισκέψεών του στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης διαπίστωσε την έντονη ανησυχία της εκπαιδευτικής κοινότητας και των μαθητών σχετικά με την εξάπλωση βίαιων συμπεριφορών ανάμεσα σε μαθητές αλλά και το ότι το σχολείο έχει τη δυνατότητα να παρέμβει αποτελεσματικά, τόσο για την πρόληψη όσο και για την αντιμετώπιση και αποτροπή των φαινομένων αυτών.
Ο Συνήγορος του Πολίτη, ενεργώντας ως Συνήγορος του Παιδιού, έχει αναπτύξει πολύπλευρες δραστηριότητες με στόχο την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας στο σχολικό χώρο και ειδικότερα της βίας και επιθετικότητας -κάθε μορφής- μεταξύ μαθητών.
Οι Προτάσεις του Συνηγόρου προς το Υπουργείο Παιδείας για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της βίας μεταξύ μαθητών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση διατυπώνονται σε σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας.
Για την αποτελεσματική πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και της επιθετικότητας είναι απαραίτητο να διασφαλισθούν οι συνθήκες γενικότερης λειτουργικότητας και ευνομίας στη σχολική κοινότητα, καθώς και να αναπτυχθεί κλίμα συνεργασίας, συμμετοχής και αλληλοσεβασμού ανάμεσα στα μέλη της, διασφαλίζοντας τα δικαιώματα των ανήλικων μελών της.
Οι σημαντικότεροι παράγοντες προκειμένου να επιτευχθεί η επιδιωκόμενη μείωση της σχολικής βίας είναι οι ακόλουθοι:
· Διαμόρφωση καλού σχολικού κλίματος επικοινωνίας, διαλόγου και εμπιστοσύνης, ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. Το κλίμα επικοινωνίας και διαλόγου θα πρέπει να υποστηρίζεται έμπρακτα τόσο από το Διευθυντή της σχολικής μονάδας, όσο και από τους εκπαιδευτικούς μέσα στις τάξεις.
· Αξιοποίηση του θεσμού των μαθητικών συμβουλίων για την ενίσχυση της ανάδειξης των απόψεων των μαθητών.
· Παρακολούθηση και προστασία των μελών της σχολικής κοινότητας από
οποιαδήποτε απειλή ή άσκηση βίας σε βάρος τους. Κάθε εκπαιδευτικός ή μαθητής θα πρέπει να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του ή τα παράπονά του και εφόσον
χρειάζεται, να λαμβάνει εγγυήσεις για την αποτροπή της επανάληψης βλαπτικών
συμπεριφορών.
· Επαρκής ενημέρωση των μαθητών και επικοινωνία στις τάξεις, σχετικά με την
άσκηση, το σεβασμό και την προστασία των δικαιωμάτων όλων των μελών της
σχολικής κοινότητας. Ειδικότερα, θα πρέπει να γίνονται συζητήσεις και ενημερώσεις
σχετικά με την άσκηση βίας, πώς εκδηλώνεται αλλά και για τους τρόπους που μπορεί
να αποτραπεί με την συνδρομή όλων.
· Καθιέρωση διαδικασιών ακρόασης με την συνδρομή του Προϊσταμένου
Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, όταν εκδηλώνεται ένα περιστατικό
βίας και ανάθεση ρόλων συμβούλων σε εκπαιδευτικούς με ειδικές γνώσεις και
δεξιότητες, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να εξηγούν τις
συμπεριφορές τους, να εκφράζουν τις απόψεις τους, να επικοινωνούν ύστερα από
την εκδήλωση βίαιων ενεργειών και να γίνεται προσπάθεια συμφιλίωσης μεταξύ των
εμπλεκόμενων.
· Επιβολή κυρώσεων ύστερα από προσεκτική ακρόαση των μερών και με την
συνδρομή του Σχολικού Συμβούλου αλλά και του Προϊσταμένου Επιστημονικής και
Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, όπου αυτή κρίνεται αναγκαία.
· Ενίσχυση του ρόλου των μαθητών στη διαδικασία επίλυσης συγκρούσεων,
ενδεχόμενα μέσα από τη δημιουργία ομάδων φιλίας ή διαμεσολάβησης, ανάλογα με
τις δυνατότητες υποστήριξης των ομάδων αυτών από τους εκπαιδευτικούς της
σχολικής μονάδας.
· Ανάπτυξη προαιρετικών ομαδικών δραστηριοτήτων που ενδιαφέρουν τους μαθητές και βοηθούν στην καλλιέργεια στενότερων δεσμών και σχέσεων συνεργασίας μεταξύ τους (π.χ. ομάδες εφημερίδας, περιοδικού, αθλητισμού, ιστολoγίου κ.τ.λ.).
· Τακτική επικοινωνία με τους γονείς και ευαισθητοποίησή τους, έτσι ώστε να
βρίσκονται κοντά στα παιδιά τους και στους προβληματισμούς τους
Πηγή:. http://www.0-18.gr/gia-megaloys/bia-sto-scholeio
Θάνος Αναστασιάδης, Βι
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου